Sidor

måndag 11 februari 2013

Ännu en fläskpannkaka


Se där. Ännu en rätt som fått vakna till liv tack vare Per Morberg och hans kokbok. Jag har skrivit det här förr men det är värt att dra igen: Det är på just det viset som jag tycker att hans kokbok fyller en funktion för mig. En viktig funktion. Han påminner mig om alla de rätter som jag tycker om men inte har lagat på länge. Om ens någonsin?

Och även om jag råkade bränna fläsket en aning (på grund av två små tigrar som skrek och ville ha underhållning samtidigt som jag försökte kocka ihop en lunch) så blev den väldigt god. Fläskpannkakan alltså.

Åter igen är det inget speciellt med rätten, inget som sticker ut. Det är grundreceptet med en extra skvätt fett (i det här fallet grädde) som gör att det blir så gott. Och det är gott så.

Jag är mycket glad att mitt sista recept från Pers kokbok fick bli ett som jag gillade. Mitt sista innan utvärderingen vill säga. Den sker imorgon. Hurra! Hurra för att vi ska ses och hurra för att vi får börja med en ny kokbok snart. Det är jag mer än redo för.

/Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar