Sidor

onsdag 20 maj 2015

Potatis boulangère

Efter att jag gjorde den busenkla tomatsalsan har jag haft lite svårt att komma vidare. Det är många rätter i Myllymäkis kokbok som lockar mig, men jag hämmas lite av att det (oftast) inte är några hela måltider. Det känns helt enkelt jobbigt att jag måste komma på 1-2 rätter till för att komponera ihop en middag, då tar jag hellre ett färdigt paket. Just nu i alla fall.

Den här potatisrätten spanade jag in redan första gången jag bläddrade igenom och till slut kom jag mig för att laga den. Den är egentligen ganska enkel att laga, även om det är lite pyssel med förberedelserna. Man mjuksteker tunt skivad lök i smör och låter den sen koka med timjan, lagerblad och vin i ytterligare 5-10 minuter. Sedan varvar man löken och vätskan med tunt skivad potatis i en stekpanna som tål ugnsvärme. Överst hyvlar man rejält med smör. Sen ska potatisen bakas i ugnen i cirka 45 minuter.

4 portioner: 
600 g fast potatis
3 gula lökar
6 timjankvistar, plockade
2 lagerblad
3 dl vitt vin
3 dl kalvfond
100 g smör
salt



Myllymäki rekommenderar att man serverar den till lamm, så det gjorde vi. Tillsammans med lammkotletter blev det här en finfin söndagsmiddag häromsistens. Rekommenderas verkligen.

/Karin

1 kommentar:

  1. Så gott! Och jag håller med om att upplägget, att det bara är tillbehör, känns lite svårt ibland.

    SvaraRadera