Sidor

tisdag 20 december 2011

Saffransgryta med lax och räkor


Oj nu blev det mycket saffran - men det är ju verkligen julens krydda, och jag älskar den!

Min man fyllde år och vi skulle bjuda hans mamma på middag på själva födelsedagen. En lite festlig men ändå enkel middag.

Då hittade jag recept i Julkokboken på en Saffransgryta med lax och räkor - oj vad gott!

Man stekte lök, fänkål, paprika och selleri lite, i med potatis, och sen på med vin och vatten. Lite buljongtärning och kryddor. Och till sist grädde såklart :)

Man stekte laxen i ugnen på sidan och skalade räkorna.

När grytan hade puttrat klart så la man lax och räkor ovanpå och serverade allt mitt på bordet. Enligt receptet skulle man servera ett saffransbröd men jag hade inte tid att ställa mig och baka, så jag köpte små portionsbröd från Stinas Bageri som passade finfint till.

Tummen upp från alla middagsgäster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar