Sidor

torsdag 5 januari 2012

Falafel i pitabröd

Hann med en sista rätt från Junk food: på riktigt innan det är dags för nästa utvärderingsmöte, nämligen falafel med hembakade pitabröd. Till det tomatsallad och sen valde vi röd och vit kebabsås från lammfärskebabreceptet istället för tahiniyoghurt. Det här var (inte heller) någon enkel och snabblagad rätt. Kikärterna ska blötläggas i 10 timmar först, pitabröden ska jäsa en timme, man ska göra tomatsås, vispa ihop en majonnäs till den vita såsen etc. Men, återigen, det var så värt det. Faktum är att det här var en riktigt god falafel, förmodligen inte den allra godaste jag någonsin ätit, men bland de kanske tre bästa. Eller fem. Pitabröden - också jättegoda. Ingen likhet alls med de där torra, tråkiga man kan köpa färdiga för bake off på coop.


Det här var alltså det sista jag lagade från Junk food-boken innan vi träffas och utvärderar den, men garanterat inte sista gången jag använder kokboken i framtiden. Har flera recept kvar jag vill testa, men också flera av dem jag redan har testat som jag vill laga igen.

/Karin

4 kommentarer:

  1. åååå vad gott det ser ut! jag önskar att jag orkade laga den där rätten. så synd med kokboken att allt tar hundra ÅR att göra. mycket synd.

    SvaraRadera
  2. Men vilken jättejättejättebra blogg. Skulle bara kika in på ett inlägg men har läst alltihop! Jag vill höra er dom redan nu! Ska slaviskt följa era råd och er kokboksvisdom!

    SvaraRadera
  3. Tack! Välkommen hit! Imorgon ses vi för utvärdering så domen kommer snart :)

    SvaraRadera
  4. Tack själva. Vilket jobb ni måste lägga ner! Hmmmm, ja, plus och minus listan var en bra indikator men nu blir tredje omgången med Lotta L ödesdiger. Ger ni också den betygen 2,3,4 kommer min blinda lydnad få stryka på foten.

    SvaraRadera