Sidor

lördag 15 december 2012

Fläskpannkaka

Åh vad glad jag blev när jag läst igenom Per Morbergs bok och hittade flera av min familjs favoriter. Gubbröra, Wallenbergare, Falukorv i ugn (!) och såklart Fläskpannkaka.
Just Fläskpannkaka äter vi säkert varannan vecka då det är enkel smidig vardagsmiddag som alla i familjen gillar (inklusive den kräsne treåringen). Därför är det ju såklart extra roligt att testa Per Morbergs variant av denna klassiker.

Den största skillnaden vid första anblick är att smeten innehåller vispgrädde och rimmat sidfläsk, något som jag inte tror är så vanligt.
Hur blev resultatet?
Jodå - den blev god. Fluffig och lagom salt. Men kanske lite väl fet.
Det blir som en lyxversion av den vanliga. Det är ganska stora mängder fläsk, och jag brukar vanligtvis inte ha i vispgrädde.

Mitt betyg: 3 av 5. Då jag faktiskt tycker att vår vanliga är godare. Det receptet har jag fått från Linas Matkasse och innehåller dinkelmjöl och finriven morot direkt i smeten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar