Sidor

torsdag 29 augusti 2013

Bibimbap

På semestern passade jag också på att laga Bibimbap. Det var bra att göra det under sommarledigheten, för om man verkligen vill göra det ordentligt är det en del pyssel. Inget moment som i sig tar särskilt lång tid, men om man vill göra alla smårätter som tillbehör tar det sammantaget rätt lång tid. Och det vill man ju. 


Bibimbap är väl den koreanska rätt som är mest känd i Sverige gissar jag, och den består alltså av marinerat nötkött, ris, olika grönsakstillbehör, stekt ägg och serveras med gochujang, den där röda chilisåsen som dyker upp i många recept. Precis som när jag gjorde bulgogitacos fick jag inte till några lövtunna skivor, men jag tycker inte det gör så mycket, smaken finns där ändå. 


Jag gjorde alltså tre olika namul (smårätter): marinerad spenat, marinerade böngroddar och chilipicklad gurka. (Kolla gärna vår instagram för att se hur det såg ut). Egentligen ska det vara koreanskt eller japanskt (vitt) ris till, men jag testade med rött ris istället (resten av familjen åt vitt ris) och det kan jag verkligen rekommendera. Det har var ytterligare en favorit från Smaker i mitt hjärta för mig!

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar