Sidor

tisdag 3 september 2013

En till karré med kimchismör

Någon gång under semestern gjorde jag också fläskkarré med kimchismör. Å ena sidan blev jag inte direkt överväldigad av den här rätten, men å andra sidan gillade jag den riktigt mycket. Av samma anledning som jag gillade t ex Morbergs lammkotletter och biffstek med lök: nämligen den att det är en typ av lättlagade men ändå fredags-goda rätter som jag ofta tycker är svårt att komma på. Stort kredd för det alltså.

Jag gillade både marinaden och kimchismöret, hela rätten var en trevlig omväxling mot sommarens vanliga grillsmaker (som iofs är goda de med, men hur mycket bearnaisesmör kan man äta liksom?). Vi serverade den med en massa goda grönsaker, huvudsakligen olika varianter på bönor (gröna bönor, skärbönor och vaxbönor) och lite färska ärtor. Riset vi hade till var helt överflödigt.


(Den uppmärksamme ser på bilden att det där är ju inte fläskkarré, och det stämmer, vi rensade frysen och grillade istället fläskfilé och fläskkotlett, men karré är ju roligare så det blir det en annan gång). Nu börjar jag så smått känna mig rätt färdig med den här kokboken, ska nog försöka hinna med att laga bulgogi också, men i princip är jag helt redo för en ny kokbok.

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar