Sidor

måndag 16 september 2013

Sista receptet från Smaker i mitt hjärta: Bulgogi

Imorgon ska vi äntligen träffas och utvärdera Smaker i mitt hjärta. Jag ser verkligen fram emot det, för nu var det länge sen kokboksklubben träffades. Det ska också bli roligt att sätta igång med en ny kokbok, mer om denna vid ett senare tillfälle. (Men den ligger på posten och väntar, så mycket kan jag säga).

Men en till rätt har jag hunnit med att laga, Bulgogi, och det är jag glad för. Det här är ännu en favorit från den här kokboken för mig, och det är ju alltid roligt att avsluta på ett positivt sätt. Bulgogi är, precis som bibimbap, en av de mer kända koreanska rätterna, och vad det handlar om är marinerat kött som egentligen ska tillagas över glödande kol. Det gjorde inte jag, och jag kan också erkänna att jag fuskade å det grövsta (eller gjorde det enkelt för mig kanske man kan säga snarare) genom att använda lövbiff istället för entrecote, men gott blev det hur som helst. Marinaden innehåller ljus soja, sesamolja, finrivet päron, vitt vin, vitlök, lök och socker.


Jag stekte köttet helt kort på hög värme och sen serverade jag det i salladsblad med ris (jag använde rött ris eftersom jag gillar det), sås, rädisor, gurka och morötter. Såsen innehåll ssamjang (en annan av ingredienserna från Korean food), gochujang, vatten, sesamolja, salladslök och sesamfrön. Det här kommer vi också att laga fler gånger, garanterat.

/Karin

1 kommentar:

  1. Hej! Finns det möjlighet att komma i kontakt med er? Jag heter Nina Frogneborn, jobbar med Meny i Sveriges Radio. Ni når mig på nina.frogneborn@gmail.com

    SvaraRadera