Sidor

måndag 25 november 2013

Snickerdoodle

Recept nummer två att testa från United States of Cakes var Snickerdoodle. Vilket fantastiskt namn!
Det är cookies eller mindre kakor som vi kallar det i Sverige.
Dom påminner lite om kolasnittar i smaken, men mina blev inte alls sega som det stod i receptet. Jag måste helt enkelt haft dom för länge i ugnen.

Något jag tänkt på är att Roy Fares många gånger påpekar att ingredienser ska vara rumsvarma innan dom används. Det gör ju att man måste planera lite i förväg och inte direkt komma på att man ska baka och sen köra (vilket jag ofta gör). Då flyger ju saker ut ur kylen och in i smeten.
Vet ni varför det är så viktigt vilken temperatur saker har? Snälla kommentera om du vet!
I matlagning handlar det ju om att saker lättare skär sig, men så är det väl inte i bakningen? Eller?

Ja - mina Snickerdoodle-kakor fick också följa med till jobbet och fredagsfikan. Vad goda dom var! En förvånande ingrediens var vitvinsvinäger. När dom var nybakade tyckte jag att man kunde känna att det var nån hint vinäger i smaken - något som inte kändes när de svalnat och lagts i en burk.
Men ändock goda! Prova ni också!




2 kommentarer:

  1. Hm. Jag tror att jag har en annan bild av vad snickerdoodles är vad Roy Fares. För mig är det väldigt möra (och sköra) kakor med socker och kanel på. Fast det där såg ju inte så pjoskigt ut.
    Anledningen till att ingredienserna ska ha samma temperatur är väl just den. Att ingredienserna samarbetar bättre med varandra om de har lika samma temperatur. Tror jag. Jag kan ha fel. Har jag säkert också. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu tog jag ju ingen bild på hur dom ser ut i kokboken - men mina ligger inte långt bort. Sen är dom rullade i kanel och socker, men det syns inte så bra på bilderna.
      nästa gång får jag helt enkelt planera i förväg när jag ska baka! eller kan man påskynda uppvärmningen av exempelvis ägg? vill ju inte att dom ska börja tillagas direkt..

      Radera