Sidor

söndag 19 januari 2014

Blueberry Bars

För någon dag sedan bakade jag en ljuvlig liten sak från Roy Fares kokbok. Blueberry Bars hette den, ett namn som gav mig associationer till såna där kompakta power bars som brukar finnas i hälsokosthyllan och som jag tänker mig att folk som tränar äter? Nu var ju hans recept inte riktigt av hälsotypen med tanke på mängden vitt socker och mjöl så namnet lurade mig lite.

Det man gör är basically en smuldeg som smaksätts med kanel. Den använder man sedan som topp och botten där fyllningen består av blåbär som smaksatts med citronskal och -saft. Resultatet blir alltså en slags blåbärspaj skulle jag säga. Och en mycket god sådan. Den subtila kanelsmaken lyfte degen till något mer än bara "bara" en vanlig paj och citronen friskade även upp fyllningen, ja, hela bakverket.

Jag använde frysta blåbär istället för färska som det står i receptet och helt säkert var detta anledningen till att bären blödde igenom både botten- och topplager av smuldeg. Men jag tycker inte att det gjorde något. Kanske skulle man få mer av en bars-känsla om det inte hänt? Men då tror jag också att en del av vetemjölet skulle behöva bytas ut mot havregryn. Och på den nivån, att jag skulle börjar byta ut ingredienser hit och dit, är jag inte på. Inte när det gäller bakning.

Men som sagt. Goda var de. Dom skulle jag gärna göra igen. Och igen.

/Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar