Sidor

lördag 25 februari 2012

Pilgrimsmusslor med thaidoftande ärtpuré

Jag har också lagat pilgrimsmusslor med asiatisk ärtpuré. Det här receptet gillade jag dock! Det gjorde också kompisarna som jag lagade och åt dem med. Återigen ett väldigt lättlagat recept. Ärtorna skulle tillagas på vanligt sätt och sen mixas med grön currypasta och crème fraiche och musslorna stekas lätt i smör och olja och sen deglacerar man pannan med lite lime. Vi hade koriander över när det serverades, enligt kokboken kan man välja mellan koriander och thaibasilika, jag skulle nog tro att det passar bättre med koriander, det känns som att thaibasilika skulle kunna ta över smaken lite väl mycket. Särskilt ärtpurén smakade riktigt, riktigt bra.


Våra pilgrimsmusslor var lite för kalla när vi stekte dem, så de fick inte någon fin stekyta, men smakade bra ändå, och sammantaget var det här ett jättebra bjudrecept. Enda invändningen var kanske att ärtorna smakade lite väl mycket och tog över från pilgrimsmusslora som ju är väldigt milda i smaken.

Receptet kan man hitta här.

2 kommentarer:

  1. Det ÄR ju så roligt det här med vilka recept vi går igång på du och jag Karin. Alltid samma! Jag har (som du vet) köpt ingredienserna till detta jag med men inte hunnit laga pga sjukma. Bara jag blir frisk så.

    SvaraRadera
  2. Jepp, det slår inte fel. :) Kan rekommendera bubblande dryck som tillbehör.

    SvaraRadera