Sidor

lördag 25 februari 2012

Snabba schnitzlar med stekt gnocchi 2

Har nu kommit hem efter fem veckors semester och införskaffat Nigellas kök. Har lite mindre än en månad på mig innan kokboksklubbens nästa sammanträde. Man skulle ju då kunna tro att jag brinner av lust efter att laga mat efter fem veckors uteätande, har sammanlagt inte gjort mer än kokt gröt några gånger åt bebisen plus stekt biffar en gång och eggs in toast en gång, men icke. Förmodligen är det relaterat till min stora, stora ovilja att diska. Dock har jag nu tagit mig samman och lagat inte mindre än två recept ur den nya kokboken.

Det första var, inte helt oväntat kanske, samma som Erika, nämligen snabba schnitzlar med stekt gnocchi. Först en stilla undran. Skinkschnitzel, är det verkligen en styckdetalj? Jag trodde nog att det var en maträtt, enbart. Hur som helst hade de inte någon skinkschnitzel i mataffären där jag handlade, inte vad jag kunde se åtminstone, så jag köpte skinkinnanlår, vilket jag har för mig funkar fint till schnitzel. Plus att jag har läst Eating animals av Jonathan Safran Foer på semestern (läs den!) och utvecklat en stark motvilja mot att konsumera olyckliga, illa-behandlade grisar. Skinkinnanlåren var från Nibble och jag inbillar mig att de grisarna mår hyfsat, men det kanske inte stämmer?

Hur som helst, den stora poängen med det här receptet var väl just att det var så himla lättlagat. Vända köttet i mjöl och kryddor och steka det, och sen hälla i lite pressad citron i stekpannan efteråt för att fixa lite sky. Och det var absolut inget fel på smakerna, både maken och jag tyckte det smakade bra. Men kanske lite väl simpelt? Jag serverade det med stekt gnocchi som det stod i receptet (mycket bekvämt med färdigköpt gnocchi, och nästan lika gott som när man gör det själv) och sallad med ruccola och tomat (som enligt Nigella egentligen skulle serveras till kycklingschnitzeln, jag rörde ihop det lite).


För övrigt har jag bläddrat lite grann i Om jag var din hemmafru och måste säga att jag vid första anblicken hittade åtskilliga recept jag blev intresserad av att testa. Så olika kan det vara.

2 kommentarer:

  1. Jag tror att många av Nigellas recept är vardagsmat och alltså inte så avancerad eller fancy. Och det är just det jag gillar med kokboken! Efter att ha testat två avancerade och ganska dyra kokböcker är det kul att få tips på nya smaker till middagsmaten. Eller hur?
    Välkommen tillbaka btw!

    SvaraRadera
  2. Tack! Och det har du verkligen rätt i, just nu känns det mycket vardag och då kan det vara bra med lite ny inspiration.

    SvaraRadera