Sidor

söndag 5 augusti 2012

BBQ-sardiner med gazpacho-shots

Till att börja med. Visste ni att det är (i princip) omöjligt att få tag på sardiner i Stockholm? (Färska sardiner alltså, sardiner på burk finns ju). Det visste inte jag, men nu när jag vet det känner jag mig smått besatt av att tillaga sardiner. Nu stod det i receptet att man kunde ersätta sardinerna med strömming så det gjorde vi. Fiskdisken i vår lokala coop är lite begränsad så det fick bli strömmingsfiléer, inte hela strömmingar, men jag la dem dubbla, och då funkade det rätt bra. Grejen med fisken är att man vänder dem i mjöl, fänkål och chili och fyller dem med lite timjan innan man grillar dem.


Och så får man riktigt frasig fisk, med viss hetta i smaken. Nu hade jag klantat mig lite och hade ingen fänkål hemma som jag trodde, ersatte den med anis och det är klart att det inte blir samma sak, men det blev gott det med. Strömming borde man äta oftare faktiskt, och helst grillad. Mycket gott, och ett bra komplement till gazpachon.

Gazpachon ja. Just gazpacho är en av våra standardrätter på sommaren. Jag har gjort gazpacho hur många gånger som helst, ja, man skulle rentav kunna säga att jag har ett gazpachorecept som jag har förfinat till perfektion genom åren - fast det skulle nog vara att överdriva lite grann. Men jag vet hur jag vill ha min gazpacho i alla fall, så jag kände mig lite tveksam till att testa ett nytt recept. Men vet ni vad? Jag tror nästan att det här är mitt nya favoritrecept på gazpacho, för det var riktigt bra. Till skillnad från hur jag gör det i vanliga fall var det ingen buljong i, däremot smulor av dagsgammalt bröd som fick dra helt kort i rödvinsvinäger. Och ingen lök. I övrigt var det de vanliga ingredienserna: tomat, gurka, paprik, vitlök och olivolja. Plus smörgåskrasse och salladslök som man strödde över när man serverade den.


Den fick en mild men ändå fyllig smak som jag verkligen gillade. Maken saknade den lite skarpare smaken som löken medför men det gjorde inte jag. Och vilken bra grej att kombinera med grillad fisk, nästa gång blir det en bit bröd till också tror jag. Allt som allt, ytterligare en bra rätt från Jamie. Och även om det nu inte var sardiner så är strömming också en ingrediens jag inte använder så ofta i vanliga fall, och framför allt inte på det här sättet. Stort plus på det.

/Karin

1 kommentar:

  1. Vet du. Du har lyckat få mig sugen på fisk. Jag trodde att det var omöjligt, men bilden på halstret är så sabla idyllisk att jag nog kommer att grilla såna senare i höst. Och det är just såna här saker som gör att jag älskar kokboksklubben! <3

    SvaraRadera