Sidor

fredag 3 augusti 2012

Fläsk med achiote-recado & chilifriterade lökringar, samt avokado- mango- och majssallad

Jamie grillar går från klarhet till klarhet. Idag gjorde vi ett par rätter som båda var riktiga fullträffar. Dels den avokado-, mango- och majssallad som både Elisabeth och Erika gjort tidigare, och dels fläskkotletter med achiote-recado och chilifriterade lökringar.

Grejen med fläskkotletterna är marinaden, som gav en riktigt maffig smak. Den innehöll rätt mycket olika ingredienser: rostad lök och vitlök, kryddpeppar, koriander, kanel spiskummin oregano, saffran, chilipulver, pressad apelsinsaft, pressad lime och äppelcidervinäger. Förutom dessa skulle det även vara annattofrön, men det googlade jag mig till att dess främst används för att ge färg och då kände jag att det inte gjorde så mycket att jag inte hade såna hemma. (Har f ö aldrig hört talas om dem tidigare, även om det låter lite som japanska "natto", men det är ju något helt annat). Ett annat ord för annatto är achiote, så på sätt och vis verkar det ju i och för sig vara en rätt viktig ingrediens. Oavsett, så blev det fantastiskt gott även utan dessa. Kryddpeppar är annars en krydda som jag inte är överdrivet förtjust i, men i den här kombinationen blev det jättebra.


Och lökringarna! De skulle rullas i en blandning av mjöl, chili, salt och peppar och sen friteras, och OMG, så gott. Man borde fritera saker oftare. Vi gjorde dem på färsk lök, jag kan tänka mig att de blir rätt annorlunda om man använder vanlig lök.

Även majssalladen var mycket god och passade bra till resten av maten. Den har Erika skrivit om här, och Elisabeth här. Jag kan bara hålla med dem om att salladen var jättegod, precis som den andra salladen jag gjorde med majs är det ju genialiskt att använda majskolvar i en sallad, helt plötsligt känns det jätterätt med majs i sallad (till skillnad från burkmajs och frusen majs som jag alltid tycker känns fel).

/Karin

4 kommentarer:

  1. Men är det bara jag, eller är bilden så där suddig igen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser nu att flera av dina senaste bilder blivit suddiga. Jag kirrar det!

      Radera
  2. Och JA! man borde fritera oftare :D Även det här lät ju helt sjuuukt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och ja, det här tycker jag verkligen ni ska prova! :)

      Radera