Sidor

måndag 14 maj 2012

I väntan på inspiration

I desperat behov av ny inspiration har Kokboksklubben beslutat sig för att välja en ny kokbok och överge den nuvarande, Grönt: välja, hantera, tillaga. Utvärdering av den kommer, men den här gången ville vi inte vänta tills vi hittar ett tillfälle att ses med att beställa nästa bok. Den här gången föll valet på Jamie grillar, vilken inte är utgiven av Jamie Oliver som man skulle kunna tro utan Jamie magazine (f ö en  mycket trevlig mattidning) vilket är nästan, men inte exakt samma sak.

Medan vi väntar på den har jag plockat fram en av mina gamla favoriter, Junkfood på riktigt, och bakat egna korvbröd ur den. Det blir sån himla skillnad med egna korvbröd, så det är helt klart värt jobbet. Degen är egentligen ganska enkel att få till: 75 g jäst, 50 g smält smör, 6 dl mjölk, 1 tsk salt och 15 dl vetemjöl. Jag har fortfarande ingen assistent (mer än maken) så jag knådade för hand i 10 minuter (enligt receptet skulle det vara 15 minuter men det gick bara inte). Tio väldigt långa minuter, men jag ville inte slarva bort resultatet och jag tror att det var värt det. Degen ska först jästa 30 minuter och sen formar man korvbröden (vilket tog en himla tid faktiskt) och sen ska de jäsa 30 minuter till innan man penslar dem (jag tog mjölk istället för ägg, det brukar jag göra när jag bakar hamburgerbröd, gillar det bättre) och gräddar dem i 250 grader ca 10 minuter.


Och som sagt, så gott det blir. Vi åt dem med chorizos och merguez (från argentinaren i Hötorgshallen), surkål, ajvar, rostad lök och ja, senap och ketchup. Skulle haft hackad färsk lök till också, men det glömde vi bort. Bra söndagslunch!

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar