Sidor

måndag 7 oktober 2013

Betyg: Smaker i mitt hjärta

Förra veckan träffades vi för att utvärdera Smaker i mitt hjärta. Vi har konstaterat att vi alla just nu är inne i ungefär samma fas (den med små barn) och har därför kommit fram till att det blir mer fokus på utvärderingen om vi ses på lokal. Och eftersom vi lagat koreanskt valde vi en restaurang med asiatisk anstrykning.

På det stora hela var vi alla tre positiva till boken, och vi har hittat många nya favoriter i den. Vi har dock några betänkligheter också som vi kommer att gå in på närmare, utan dem tror jag att boken hade fått riktigt höga betyg av oss, för de delar som vi gillade, gillade vi VERKLIGEN.

Erika lagade 8 recept, Elisabeth lagade 5, Karin lagade 6 (plus 3 sidorätter/namul). 




PLUS
  • Vi tyckte oss märka redan i Sveriges mästerkock att Jennie Walldén har ett riktigt fint sinne för smaker och den känslan blev inte mindre av den här boken. Det märks kanske lite extra tydligt i cross-over-kapitlen i kokboken, t ex i Special ribs- eller bulgogitacosreceptet. De här recepten är otroligt inspirerande, riktigt lyckad cross-over är ju inte helt vanligt. 
  • Boken innehöll många recept som vi blev riktigt förtjusta i. Både Elisabeth och Erika har t o m hunnit med att laga något/några recept flera gånger, vilket ju verkligen måste sägas vara ett bra tecken.
  • Det koreanska köket i sig är en anledning att tycka om boken. Inte lika spritt i Sverige som det thailändska, men så otroligt gott.  
  • Bokens inledande kapitel där Jennie Walldén på ett personligt sätt berättar om sitt förhållande till de olika matkulturerna tillför verkligen ett element till boken. Och hennes egna livshistoria som också finns med där gjorde att personen Jennie flyttade in i våra hjärtan.
  • Boken innehåller en del lättlagade rätter som t ex fläskkarré med kimchismör, som trots liten insats i köket ändå smakar fantastiskt. Sånt gillar vi.  
  • Det här är mat som många kan tycka om. Många av recepten blev favoriter för alla familjemedlemmar (t o m svärmor som kan vara lite kinkig). 

MINUS
  • Vår största invändning mot boken handlar om den rätt spretiga sammansättningen av olika kök. Vi tycker att kapitlen med koreansk mat och cross-overmat är bokens starkaste och kopplingen till italiensk och svensk mat känns svag. Vi förstår ju bakgrunden till det här urvalet, men tror att boken hade vunnit mycket på en renodling kring just det koreanska och det asiatiska. Här kan vi tycka att bokens redaktör kunde ha kommit in och styrt upp det hela lite mer. 
  • Vissa recept är rätt krångliga. Som detta med blotta mängden ingredienser i vissa recept, som kan verka rätt avskräckande. För att bara nämna ett: till de koreanska burgarna går det åt 33 ingredienser. Eller bibimbap som i princip kräver att man är ledig för att man ska hinna med att göra alla moment. (Fast det är så värt det om man väl tar sig tiden). 
  • Varje kapitel avslutas med en efterrätt, totalt är det alltså fem efterrätter med i boken. Vi tycker det är en halvmesyr som vi lika gärna kunde varit utan. 
  • Det är väldigt roligt att det var ett recept på egen kimchi i boken, men här hade det behövts lite mer instruktioner, det här är ju inte en rätt som ingår i vardagsrepertoaren direkt. Vad gör man om det inte börjar bubbla av jäsningen som det står? Och hur länge håller den i kylen? Och det här att låta skaldjur stå framme i rumstemperatur i några dagar för att sedan ätas? Förklaringar saknas.

BÄSTA RECEPT: 
Erika: Special ribs och Chapchae är två rätter som jag lagat två gånger och kommer att laga många gånger till. ÄLSKAR special ribsen!
Elisabeth: Special ribs har jag lagat om och om igen!
Karin: bulgogitacosen var min absoluta favorit, även om de hade stor konkurrens av bibimbapen

SÄMSTA RECEPT: 
Erika: Kimchin. Så mycket jobb för så lite smak. Jag gjorde den till och med två gånger eftersom jag inte tyckte att den betedde sig så som Jennie beskrev den i boken. Båda gångerna fick jag dock samma resultat. Ett ytterst mediokert sådant. Pilgrimsmusslor med sparris och salladslök var inte heller någon höjdare.
Elisabeth: Det jag lagade var faktiskt väldigt gott, jag lyckades väl välja ut pärlorna :)
Karin: jag tyckte burgaren var lite menlös, men egentligen vill jag inte kalla receptet för dåligt (dessutom tror jag att den led lite av att jag hade köpt färdig kimchi)

BETYG (skala 1 - 5, där 5 är högst): 
Erika gav betyget 4
Elisbeth gav betyget 3
Karin gav betyget 3 (fast kapitlen med koreansk mat och Öst möter väst - på land får lätt 5)

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar