Sidor

måndag 11 juni 2012

Asiatisk vattenmelonsallad

Till att börja med: jag ber verkligen om ursäkt för uruselt bloggande. Men ni förstår jag är en kuvös nu. Jag väntar tvillingar och orkar nada och ingenting. På riktigt så ligger jag bara. Rakt upp och ner. Det är min man som lagar all mat och fixar med allt annat.

När det gäller Kokboksklubben så gör det ju inte något alls vem som lagar rätterna - eller hur? Däremot spelar det ju roll om man rapportera om dom eller inte. Och jag ska försöka lägga upp några inlägg för vi har faktiskt lagat ganska många recept ur sommarens kokbok Jamie Grillar.

För. Där den förra kokboken Grönt bla bla bla osv INTE var köp-värdig är den här kokboken en must have skulle jag säga. SÅ fin. Alltså så sjuuukt fin. Varenda bild i kokboken skickar ner en i den djupaste sjö av snålvatten och drägel.

Det första receptet vi gjorde hemma hos mig var en asiatisk vattenmelonsallad. Vi åt den till stekt karré men jag kan tänka mig att den passar till grillat, till lax, till quorn, till kyckling ... till tamejtusan allt.

Den läskade salladen får sälta från soja och syra från lime. Den asiatiska touchen kommer från sesamolja och -frön samt ett piggt sting från färsk riven ingefära.

Det här receptet är en keeper och ett välkommet komplement till de klassiska grilltillbehören. För mig/oss kommer det här garanterat bli en sommarklassiker. Mums!

Vill du testa att göra receptet kan du hitta receptet i min andra blogg där jag fulskrivit in det hehe.

/Erika

2 kommentarer:

  1. Ja, jag bläddrar i den nästan varje kväll och fantiserar om rätter jag vill laga. När det blir bara lite mer grillväder. Pyttelite mer.

    SvaraRadera
  2. Eller hur?! Jag vill grilla! Nu när vi har en så jädra bra kokbok!

    SvaraRadera