Sidor

söndag 3 juni 2012

Jamie grillar - kladdiga revben och avokado-, mango-, och majssallad

Som huvudrätt på vår kväll dedikerad till Jamie Grillar beslöt vi oss för att bjuda på Jamies "Superkladdiga Revbensspjäll" med en avokado-, mango- och majssallad (som påminner väldigt mycket om ett Leila-receot).

Revben är en rätt som jag lagat flera gånger, och då har faktiskt Leilas recept (fast med lite extra tabasco) varit det som funkat allra bäst. Det receptet rekommenderar jag verkligen.

Jamies revben skulle inte kokas i förväg utan istället ligga i ugnen i 90 minuter för att sedan grillas.
I marinaden/glazen är det ketchup, äppelcidervinäger, farinsocker, paprikapulver och en krydda som omnämns som "fem kryddor"
Jag hade iallafall inte denna krydda hemma, men googlade och kom fram till att den innehöll ingefära, kanel, fänkål, kryddnejlika och sichuanpeppar. Alla dessa hade jag hemma så jag blandade lite.
Dock tyckte jag att paprikasmaken tog alldeles överhanden. Den blev alldeles för övermäktig, och jag kommer inte laga detta receptet igen. Tyvärr.

Dock var det väldigt gott att ha lime att pressa på sidan, och ett mindre berg av koriander, som egentligen skulle vara spritt ovanpå, på sidan för den som ville ha. (en av våra gäster klarar inte av koriandersmaken).

Till revbenen serverade vi en sallad på avokado, majs och mango som påminner väldigt mycket om detta receptet.

Väldigt god sallad som verkligen passar bra som variation i sommar till all grillad mat.

Smaklig spis!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar