Sidor

onsdag 13 juni 2012

Avokado-, mango- och majssallad


Det är ju onekligen rätt roligt det här att vi i klubben går igång på samma recept hela tiden. Frågan jag kontemplerar över är om det är vi tre som har väldigt lika taste-buds eller om det helt enkelt är så att i det i kokböcker finns "hittar". Ja, jag jämför med en skiva här. Men det är väl inte en omöjlig tanke?

Okej. Slut med vardagsfilosoferandet här. Den andra rätten vi lagade hemma i våningen i Vasastan var Jamies avocado-, mango- och majssallad. Och den var ljuvlig även den. Majsen ska egentligen grillas till den här rätten men eftersom vädret varit som det varit stekte Ulf majskolvarna innan de slaktades till salladen. Det funkade så klart utmärkt även det. Tyvärr fick vi inte tag på färsk mango utan använde fryst men det skulle jag faktiskt inte rekommendera. Det blev inte så fräscht helt enkelt.

Annars är det här en sallad med fina smaker. Härlig syra från lime och en friskhet från färsk vårlök. Ett mycket tacksamt tillbehör helt enkelt. Min man valde att steka en bit kyckling till som han gjorde en örtrub till. Inspirationen till den kom också från Jamie Grillar: ett recept på kycklingvingar som han modifierade lite: timjan, vitlök, citronskal och citronsaft samt chiliflakes (vi hade inte flädersaft som också ingick i originalrecepet).


Allrigt. Det tar inte slut där. När min mamma var här i helgen och lagade middag åt kuvösen (mig) och kuvösskötaren (min man) valde hon ut precis samma recept från Jamies kokbok. Anar jag en storsäljande singel här? Jojo, jag säger ju det: Recept-hittar!

Den här gången grillades majskolvarna och om det blev bättre än de stekta vet jag inte. Men det blev snyggare. Mamma använde dessutom färsk mango och oooh yes vad det blev bra! Jag älskar nog mango tror jag. Den färska vårlöken var slut på affären så vi fick använda schalottenlök istället och det funkade utmärkt det med.

Salladen serverade hon tillsammans med grillat kött och quorn, en pico de gallo (som min lillasyster gjorde efter eget huvud) och klyftpotatis. Allt var så gott att vi dog lite. Och den här salladen = så väldigt väldigt god!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar