Sidor

söndag 15 juli 2012

Frangipane-tarte

I brist på grillväder har jag också testat en av efterrätterna i Jamie grillar. (Tror att det kanske är första gången jag gör en efterrätt i Kokboksklubben? Jag är ingen direkt efterrättsperson). Igår gjorde jag en plommonpaj i alla fall, Frangipane-tarte. Frangipane vet jag numera att det är en sorts mandelkräm (fantastiskt god f ö). Den här pajen var lite krånglig att göra, såtillvida att det var många moment inblandade och rätt mycket vilotid, så det tog lång tid att göra den (även om mycket av tiden var just att den skulle vila, degen skulle t ex vila i 2 x 1 timme, mandelkrämen i 30 minuter och den färdiga pajen i 40 minuter). Degen var ganska enkel, jag rörde ihop den i matberedare, även om jag misstänker att man egentligen inte skulle göra det. Det tyckte jag funkade fint. Även om instruktionen löd: "överarbeta inte degen, då blir den elastisk och tuggig istället för flagig och kort, som den ska vara". Det där säger mig ingenting, så jag vet inte om min smördeg blev som den skulle, men den smakade bra åtminstone, och det är ju gott nog.

Frangipanen var väl i sig inte heller särskilt svår att göra, men det ingick 250 g mandel som skulle skållas. Det stod inget om att den skulle skalas också, men jag ville inte chansa på det utan skalade dem, och 250 g mandlar, det är en del att skala. Mycket tråkig uppgift tycker jag, den kan man leja ut på någon annan om man har möjligheten. I receptet stod det att man kunde ha i aprikoser, fikon, konserverad frukt eller "vad som än är i säsong". Jag tog plommon, och det var verkligen jättegott.



Rekommendationen var att servera med mascarpone eller crème fraiche, mascarpone har de inte i vår lilla coop-butik, så det fick bli crème fraiche, vilket var en riktig fullträff. Vi provade också vaniljsås till, men det var faktiskt mycket godare med crème fraiche.

Jag hittar inte just det här receptet någonstans på nätet, men googla på "frangipane tarte" så hittar ni många liknande recept om ni vill testa. Gör det!

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar