Sidor

onsdag 18 juli 2012

Fryst yoghurttårta

Man kan inte direkt påstå att jag har en söttand som dominerar mitt liv. Är det något jag är en sucker för så är det salt. Trots det blev jag väldigt läskad och sugen när jag hittade ett recept på en fryst yoghurttårta i Jamie Grillar. Den är egentligen väldigt enkel att göra: man varvar fyra lager med frukt/bär som man mixar med några matskedar yoghurt i en brödform och fryser in den. Den är dock lite tidskrävande att göra eftersom varje lager måste frysas en aning (cirka 15 minuter per lager) för att de inte ska blandas.

Vi följde receptet till pricka och hade jordgubbar/yoghurt i första lagret; bananer/yoghurt i andra; björnbär/yoghurt i tredje; och hallon/yoghurt i det sista. Trots min avsaknad av söttand tycker jag att den blev lite väl syrlig i smaken. Man adderar nämligen inte något socker, och eftersom svenska bär inte alltid är sådär Floridasöta i smaken hade det nog inte skadat med en aning socker i både hallon och jordgubbslagret.

Vi gjorde dessutom misstaget att göra tårtan ett dygn i förväg. Det gjorde att den blev alldeles för kall och iskristallig. Någon som vet hur man ska råda bot på just dom där kristallerna?

Men säg att vi plötsligt skulle drabbas av någon slags sol och värme så kommer den här säkert kännas helt perfekt. Jag bjöd på den när vi hade barn på besök och det var enligt min femåriga brorsdotter "den godaste kakan hon ätit i hela sitt liv!" Det får man ju säga är ett rätt gott betyg.

// Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar