Sidor

söndag 15 juli 2012

Makalös masalarub till fisk

På pappret kändes det här som ett säkert kort: en skön kryddblandning för att smaksätta fisk. Och bara kryddor jag gillar: spiskummin, koriander, kardemummakapslar, chili, garam masala, senapsfrön och curryblad (valfritt). Plus att det kändes lite kul att kunna använda lite mer av kryddorna jag köpte på kryddmarknaden i Istanbul: hela kardemummakapslar och korianderfrön. Jag hade inga svarta senapsfrön och inga curryblad, så de struntade jag i. Annars var det rätt lätt att göra, rosta spiskummin och koriander, krossa kardemummakapslar och stöt till ett fint pulver tillsammans med de rostade kryddorna och tillsätt sen resten. Gnid in fisken före grillning. Vi använde den på lax som vi grillade och serverade tillsammans med ris och raita.



Men åh, det blev inte alls särskilt gott. Svårt att säga vad det berodde på, dels tyckte jag nog att kardemummasmaken blev alltför dominant. Jag har också mina misstankar om att koriandern inte var av så himla bra kvalitet. Och så saknade jag ju vissa ingredienser. Men jag tror inte jag kommer att ge det en chans till och se om det blir bättre, känns inte värt det.

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar