Sidor

onsdag 6 mars 2013

Citron tarte

Efterrätter är lite av min grej. Jag kan leva på förrätter och efterrätter.
Sen är jag extra sugen på att som innehåller citron.
Jag har till exempel på min "ska-prova-att-baka"-lista en citronmarängpaj. Snart snart ska det bli av.

I Fransk Bistro finns ett recept på en citronpaj eller tarte som det heter på franska. Den var jag ju såklart tvungen att testa.
Sagt och gjort - oj så god!
Lite smulig i degen, jag fick ta extra vätska för att ens få ihop den, men väldigt enkel.
Man gjorde deg på bland annat florsocker och äggula, och själva smeten var en drös med ägg (fem), citronsaft, skal, lite socker och lite grädde.

Min paj blev inte alls lika snygg som den på bilden i boken, men det gjorde inget för oh la la!
I boken rekommenderar man att äta den som den är eller med grädde eller glass. Vi åt den med ljuvlig vaniljglass.

Två tummar upp för det här receptet!

/Elisabeth

1 kommentar:

  1. Ååååh! Vad gott det låter! Den här tarten ska jag nog också ta och göra någon dag.

    SvaraRadera