Sidor

söndag 3 mars 2013

Entrecôte med Café de Paris-smör

Igår kväll testade jag mitt första recept från Fransk bistro. Eftersom vi var bortbjudna på dagen tänkte jag att det passade med det här receptet där man kunde förbereda smöret på morgonen och i princip bara steka köttet på kvällen.

Jag hade fått tag på riktigt fin entrecôte på ett av mina favoritställen, Taylors and Jones. Köttet blev också riktigt bra, jag följde anvisningarna till punkt och pricka (steka i smör och olja, tre minuter per sida och sen vila i fem minuter), men det är klart att det beror ju lite på tjockleken hur bra det blir. I det här fallet funkade det.



Smöret blev ingen riktig favorit däremot. I boken serveras köttet med flera olika tillbehör, förutom Café de Paris-smör även rödvinssmör och béarnaisesås, och det hade nog blivit bättre, att inte vara hänvisad till bara en smak. Å andra sidan var jag ju ute efter något enkelt. Och smöret var enkelt att göra (inte lika enkelt som Morbergs vitlökssmör, men dock). Jag fick inte tag på någon färsk körvel och dragon så jag ersatte det med en Herbes de Provence-blandning, vilket jag läste att man kan ha i ett annat recept på Café de Paris-smör, möjligen påverkade det smaken till det sämre. Alltså, det var inte äckligt på något sätt, mer bara tråkigt.

Förutom smöret serverade vi köttet med klyftpotatis, grönsallad med olivolja och citron och snabbfrästa broccoliskott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar