Sidor

måndag 4 mars 2013

Kyckling med äppelcider och grädde

Jag tror att vi har hittat en till kokbok som kan aspirera på att bli min nya favorit. Det är så många recept i Fransk Bistro som känns lockande att jag tror att jag smäller av. Till saken hör att jag när en enorm vurm för just fransk bistromat i min mage och strupe.

Första recept ut för mig blev Kycklinggryta med äppelcider och grädde och det var en ljuvlig liten sak som landade på våra tallrikar. Det må jag säga. Själva rätten var enkel att laga: det var bara att tjonga ner ingredienserna i grytan och låta det puttra ihop. Amen typ. Smaksättarna bestod av rimmat sidfläsk, äppelcider och örterna timjan och persilja samt ett lagerblad. Enkla fina smaker som lyftes upp med hjälp av grädde. Nom nom nom.

Jag är också mycket svag för rätter som man äter med bröd. Att slippa tjollra med potatis, ris eller pasta passar mig så väldigt bra. Och det känns lite festligt och mycket lyxigt att bara äta det gottigaste också, inte sant? Det här var helt enkelt en rätt som passade mig mycket bra.

Och ps: ni noterar väl hur tjusigt jag matchat min Le Creuset med barnmatsskeden? Det behöver alltså inte alltid vara så svårt att kombinera smak med småbarn, heh.

//Erika

5 kommentarer:

  1. Jag måste säga att jag blev lite besviken första gången jag bläddrade igenom den. Men! Den bara växer för varje dag som går, så nu är jag riktigt nöjd. Finns massor med recept att testa. Mitt största problem (varning för i-landsproblem) är att jag är den enda i familjen som gillar musslor, så när ska jag få tillfälle att testa de recepten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får bjuda hem dig själv till några som gillar musslor så kan resten av ditt entourage sitta där hemma och ÅNGRA att de är såna tråkmånsar. *blink*

      Radera
    2. Jag gillar hur du tänker. ;)

      Radera
    3. oooh! Vi kanske kan äta det till lunch någon dag? En dag då du kanske jobbar hemifrån på eftermiddagen eller bara så där allmänt kan ta en lååång lunch? Det skulle vara fab. Fab!

      Radera
  2. Jag tycker det låter som en genialisk idé! Vi får kolla på hur det skulle gå till, när det kan passa etc. :)

    SvaraRadera