Sidor

fredag 5 april 2013

Côte d'agneau et pistou, ratatouille gratin et poires au vin rouge et crème de noisette

Är det bara jag eller låter inte allt så sabla gott när man säger det på franska? Jag menar côte d'agneau et pistou, ratatouille gratin samt poires au vin rouge et crème de noisette MARRY ME!

Detta var hur som helst menyn under en middag hemma hos mina föräldrar i påsk. På svenska åt vi lammrack med basilikasås, ugnsbakade grönsaker som i Provence samt rödvinskokta päron med hasselnötsgrädde.

Nu ska jag säga vad jag tyckte om dessa tre rätter. Jag tar dom en i taget.

Lammrack med basilikasås.
Mums! Pistou kommer jag att göra sextio tusen gånger till. Så enkelt! Det är liksom bara basilika, vitlök, olivolja och salt. Enkelt och svinpiffigt. Och lammracks är fabulöst sen gammalt. I Marias version steker man den bara med salt och peppar innan den får gå klart i ugnen. Och så med pistoun då. Hälften inrubbad innan stekning och hälften som sås efter. Och skippa för GUDS SKULL inte det. Att ha den som sås efter menar jag.


Ugnsbakade grönsaker som i Provence
Hum. Gott men alldeles för otillagad enligt min smak. Jag tycker i och för sig om när grönsaker har kvar sin spänst. Men var sak har sin plats och i mitt universum är en rataouille så mycket bättre när den är helt ihopgoggad. Jag kommer att göra den här rätten igen, snart dessutom ingredienser är redan köpta, och låta den ugnsbaka ihjäl sig. För smakerna var fina.


Rödvinskokta päron med hasselnötsgrädde.
Oh. My. God. Det här är den godaste efterrätten jag har ätit någonsin tror jag. Hädanefter kommer jag bara koka in päron i rödvin och äta tills tänderna blir blåa.

Ros-risisch-ros. Så blev betyget för menyn.

/Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar