Sidor

onsdag 17 april 2013

Musslor med cider och äpple som i Normandie

Jag har provat en annan variant på musslor än dem Erika gjorde, nämligen musslor med cider och äpple. Eftersom jag är den enda i familjen som tycker om skaldjur lagade jag dem tillsammans med en kompis, och vi blev båda två lika nöjda med resultatet, det här var en riktigt god middag. Jag har aldrig smakat musslor som tillagats med cider förut, men det fungerade väldigt bra som smaksättare, och att servera dem med lite hackat äpple och persilja gav en frisk smak som jag tyckte gav fin balans till den lite mustiga cidersmaken. Vi åt musslorna med surdegsbaguette och lite bubbel.


Ett stort plus också för tydliga instruktioner om hur man tillagar musslor, något jag inbillar mig inte är allmän kunskap. (Alltså bland annat hela handhavandet kring att slänga musslor som inte är stängda/stänger sig innan man tillagar dem och musslor som inte öppnar sig när man kokat dem).

Sen hade vi ju tänkt att även testa receptet på gratinerade ostron, men snöpligt nog gick det helt åt pipan - vi fick aldrig upp ostronen. Jag antar att vi saknade både tekniken och de rätta verktygen. Så kan det gå.

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar