Sidor

torsdag 11 april 2013

Moules marinières med vitt vin och timjan


Jag älskar musslor. Älskar. Förr om åren lagade vi det ofta här hemma men efter att ha fått grusiga musslor en gång för mycket i våra köpta nät slutade vi med det. Synd på en sån rar rätt.

Nu var det i alla fall dags igen. Musselsuget sammanföll med att vi fått en ny fiskaffär i kvarteret. Så ypperligt! Och naturligtvis valde jag att tillaga dom som i Fransk bistro. Eller, som en av de tre varianter som Maria Zihammou presenterar. Eller, som nästan en av hennes tre varianter.

Moules marinières med vitt vin och timjan följer nog grundreceptet á la´formulär 1A skulle jag säga med undantaget att Maria har timjan istället för persilja tillsammans med schalottenlöken, vitlöken och det vita vinet. Och så adderar hon en skvätt grädde mot slutet.

Nu hade jag varken timjan eller grädde hemma men väl en creme fraiche smaksatt med timjan och rostad vitlök. Så efter att musslorna fått koka med vinet och löken plockade jag upp dem och lät buljongen koka ihop med 1 dl creme fraiche. Och lordilord. Kan vara de godaste musslorna jag ätit någonsin.

En sån liten förändring i grundreceptet och ändå ett sånt splendid resultat. Precis så här vill jag att ett recept ska vara.

/Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar