Sidor

onsdag 17 april 2013

Lamm med basilikasås och ugnsbakade grönsaker som i Provence #2

Jag gjorde nästan exakt samma påskaftonsmeny som Erika: côte d'agneau et pistou med ratatouille gratin (eller lammracks med basilikasås och ugnsbakade grönsaker/gratinerad ratatouille). P g a ett olyckligt missförstånd gjorde jag inte min på lammracks som det skulle vara utan på lammentrecôte och det måste ju sägas direkt att jag inte tyckte det var direkt enkelt att steka det köttet bra. Det blev helt ok, inte mer. Men både basilikasås (pistou) och ratatouille blev så gott att jag ändå räknar rätten som en riktig succé.


Det här sättet att tillaga ratatouille på är riktigt, riktigt bra. Till skillnad från Erika tycker jag inte att grönsakerna var för lite tillagade. Kanske lät jag mina vara inne längre i ugnen (inte alls omöjligt) eller så har vi bara olika smak, jag vet inte. Fast jag tror nästan förklaringen är den förra, för jag skulle inte säga att det var något direkt tuggmotstånd i grönsakerna. Plus också för att rätten faktiskt kändes rätt enkel att laga, det tar lite tid att skiva grönsakerna, men bortsett från det är det rätt få moment som ska till. Någon efterrätt fick man inte hemma hos oss, jag är verkligen inte någon efterrättsperson, jag borde nog utmana mig själv och göra åtminstone en efterrätt ur den här kokboken. Kanske på söndag?

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar