Sidor

måndag 3 juni 2013

Pilgrimsmusslor med sparris och salladslök

För att fira vår lyckade flytt bestämde jag mig för att laga en första rätt ur Jenny Walldéns Smaker i mitt hjärta till söndagsmiddag igår. Pilgrimsmusslor med sparris och salladslök är egentligen en förrätt ur sektionen öst möter väst i havet men jag valde att göra den som huvudrätt för att riktigt lyxa till det. Det var nog inte ett så klokt beslut.

De första tuggorna var ljuvliga. Det sötsalta från ostronsås och honung möttes fint i spänsten i de snabbt stekta sparrisarna, löken och pilgrimsmusslorna. Men redan efter att par tuggor blev allt lite ... enformigt? Nästan smaklöst faktiskt märkligt nog.

Jag har en del invändningar mot både rätten som sådan och mot beskrivningen i boken. För nog är det märkligt att pilgrimsmusslorna inte ska saltas vid stekning? Visserligen adderas sälta i redan tidigare nämnda marinad men att steka något utan salt gör att smaken blir lite fadd. Men allright, det kan vara bara jag som tycker så. Saltoholist som jag är. Sen undrar jag lite vad som hände med enokisvampen i beskrivningen. Den har liksom fallit bort i själva receptet. Det står hur man ska laga ersättningssvamparna men inte originalråvaran. Och om man inte vet hur sesamfrön ska rostas så får man inte veta det här heller.

Dessutom saknas det något rent smakmässigt. Syra, sälta ... kanske något med sting? Något med fräschör? Kan hända skulle denna saknad inte infinna sig om jag hade serverat den som tänkt: som en förrätt. Och det här att jag inte hittade salladslök utan fick nöja mig med purjolök (och att min ersättningssvamp shiitaken hade hunnit mögla) bidrar säkert också.

Allt som allt. Inte jätteimponerad. Men inte heller avskräckt. Inte det minsta. Jag ser fram mot att laga nästa rätt.

/Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar