Sidor

tisdag 8 april 2014

Revbensspjäll med grillsås

Det går lite trögt med den här kokboken för mig. Det beror inte på att det inte finns lockande recept, för det finns det, men det är så många som inte är praktiskt genomförbara. Inte för mig och min familj i alla fall. De flesta recept baseras nämligen på rester (vilket är hela kokbokens utmärkta premiss, utmärkt i teorin vill jag tillägga) och dessa ska komma från en stor söndagsmiddag som man alltså måste börja med. I boken finns också "övriga recept" och det är från dessa jag har lagat. Bra språk här Strand-Berglund men jaja.

För några veckor sedan gjorde jag revbensspjäll på Jamies vis. Mest på grund av att de såg så rackarns smarriga ut på bilden i boken men också på att en tidigare kokbok här i klubben fått mig att bli helt såld på hemmagjorda spjäll. Så hur var dessa då? Nja, de var väl okej. De borde ha blivit bra med tanke på att man gör en glace där man mixar ananas med chili och timjan och en massa andra smarriga saker som vitvinsvinäger, worcestershiresås och ketchup. Så här: Det var inget direkt fel på de här spjällen men de var heller inte så goda att jag vill göra dom igen. Och denna uppfattning ramar in känslan jag har av denna kokbok just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar