Sidor

torsdag 13 oktober 2011

Cassoulet saucisse à la campagne


Dra åt fanders vilken god gryta! Igår var det min tur att testa Danyels Cassoulet saucisse à la campagne och det blev en riktigt smakfest.

Den blev inte lika snygg som hans, så klart. Jag misstänker att han brassat på korvarna lite extra i efterhand för de där grisrosa korvarna som jag har i min gryta (lagade på pricken efter Danyels recept) är inte så vackra.

Nej, det är inte något fel på smakerna i rätten men de olika momenten hade avskräckt mig om det inte vore för att jag är med i den här kokboksklubben. Jag gillar visserligen utmaningar i köket men att behöva confitera tomater ena dagen och sen ugnsbaka körsbärstomater nästa dag ... nej, det är jag lite för lat för. Egentligen.

Men nu är jag bara glad och tacksam över att jag har lagat rätten, med alla moment. På Karins inrådan var jag noga med mice-en-placen så allt gick snabbt och smidigt. Nästa gång tror jag dock att jag fubbar lite och använder en burk hela tomater som jag pimpar med lite råsocker istället för de confiterade tomaterna. Jag tycker nämligen att de försvann när de landade i grytan som domineras helt av smaken från salsiccian.

Men de confiterade tomaterna var goda. Urgoda. Kanske kan man servera dem vid sidan om?

En sista grej: Gillade verkligen att grytan inte skulle koka så länge. Grönsakerna var ljuvligt spänstiga.

//Erika

2 kommentarer:

  1. Det finns ett recept på bönsallad där de konfiterade tomaterna ingår. Så himla god till t ex en fin biff eller nåt.

    SvaraRadera
  2. Bra tips! För visst känns de en aning "bortkastade" i den här grytan?

    SvaraRadera