Sidor

torsdag 27 oktober 2011

Lammstek och ratatouille

I helgen lagade jag, precis som Elisabeth, lammstek. Hade dock stora problem med en av anvisningarna, nämligen att lammet skulle stekas under plastfolie på 130 grader. På mitt paket stod det att folien tålde 0-40 grader, kändes inte helt perfekt. Googlade lite och vände mig till Facebook också men kom inte fram till något entydigt svar så det slutade med att jag fegade ur och lagade helt utan folie. I övrigt följde jag receptet.



Resultatet blev lite torrt, men ändå gott. Ska forska vidare om plastfolie och göra om steken nån mer gång, helt klart. Så otroligt lättlagat ju, det enda som krävs är att man håller sig hemma egentligen, eftersom den tar sex timmar att laga.

Jag gjorde alltså ratatouille till, vilket passade väldigt bra. Om man kollar i kokboken på annat håll kan man läsa på sidan med receptet på mandelpotatiskross att den är "nästan ett måste" som tillbehör. Dock står detta inte i receptet på själva lammsteken, vilket känns lite märkligt. Hur som helst orkade jag inte göra potatisen också. Men ratatouillen var fantastiskt god, det var vi helt överens om allihopa (hade lite middagsgäster), utom femåringen som inte ens ville smaka.



Och med lite mise-en-place var den inte så jobbig att tillaga heller. Allt som allt, en ganska lyckad söndagsmiddag. Och definitivt utanför bekvämlighetszonen.

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar