Sidor

tisdag 15 januari 2013

Biff à la Lindström #2

Precis som Erika har jag testat att laga Biff à la Lindström. Det är en rätt jag gillar och som jag har för mig att jag har lagat förut, även om jag inte kommer ihåg några detaljer. I Morbergs tappning är den god, men jag måste ändå säga, inget speciellt. Jag tycker om när man känner kaprissmaken tydligt och det gjorde man inte här. (Vilket maken dock föredrog).


Rätten är ganska lättlagad, även om det är en del moment och hel del pyssel med allt som ska finhackas till smeten. Efter våra diskussioner om köttbuljong köpte jag kalvbuljong i en kötthandel (Lulles på Söderhallarna) och det känns ju som att det gör skillnad.


Nu när jag hittat tillbehörs-kapitlet är jag lite sugen på att prova Morbergs recept på egen buljong, men jag känner mig inte helt säker på var jag får tag på "3 kg sågade ben av kalv eller vilt". Vi serverade den med klyftpotatis och gröna ärter. På något sätt känns det som att just gröna ärtor passar väldigt bra som tillbehör till många husmansrätter, gör det inte?




1 kommentar:

  1. Jag håller märkligt nog med om det där med gröna ärtor. Och applåderar er som gjorde klyftpotatis! Så gott ju. Annars är det mycket stekt potatis i hans kokbok. Helt sjukt mycket potatis. Men det är väl svenskt antar jag. Väääldans svenskt.

    SvaraRadera