Sidor

torsdag 10 januari 2013

Falukorv i ugn

Jo. Jo men det måste väl ändå vara så att jag älskar den här kokboken på något vis. Antar jag. För det är ju Helt Sjukt vad vi lagar mat ur den här hemma. Nu var det klassikern falukorv i ugn som fick se sig avdammad. För lite är det så: det här är rätter som sorteras in under kategorin "inga konstigheter" men som jag ändå av någon anledning glömt bort att jag kan laga. Det här är mat som jag ätit hela mitt liv men som under de senaste femton åren fått se sig utkonkurrerade av pastor, risotto, indisk take-out och sötsur sås på vardagskvällarna.

Kan hända är timingen för den här kokboken helt optimal för mig, oss, just nu? Jag tänker på det att vi har blivit en småbarnsfamilj som inte längre har möjlighet att springa på restaurang hela tiden. Och som inte heller har tid att laga allt för avancerad mat hemma. På det sättet är den fantastisk. Det är få recept som verkar svåra, många av rätterna är favoriter och dessutom balanserar flera av rätterna på gränsen mellan finare och vardagligare mat.

Det ska bli spännande att se om det blir en kokbok som jag återvänder till efter att vi utvärderat den här i klubben. Egentligen är det först då jag får veta om den är en sån succé som den verkar vara just nu. Inte sant?

1 kommentar: