Sidor

onsdag 2 januari 2013

En till fläskpannkaka

Jag har också lagat fläskpannkaka, och till skillnad från Elisabeth är det här ingen standardrätt hos oss. Jag tror helt ärligt att jag inte har ätit det sen i skolan och då minns jag det som gummiliknande, kompakt och ja, stabbigt. Inte gott på något sätt. Så jag har aldrig ens kommit på tanken att ge mig på att laga det i vuxen ålder eftersom det är en sån där rätt som jag helt enkelt "inte tycker om, aldrig har gjort, aldrig kommer göra heller". Men nu fanns det ju en anledning att testa det, plus att det kändes som något som barnen eventuellt skulle kunna tänkas tycka om. (Tänk förresten om det finns fler rätter jag skulle kunna gilla nu, men inte äter p g a hur det smakade på Videdalsskolan på 80-talet?).


Och ja, jag måste erkänna att det var ju inte så tokigt. Enkelt och snabblagat och faktiskt riktigt gott. Jag använde lättrimmat stekfläsk och tyckte det blev bra, men en annan gång testar jag kanske pancetta istället. Och serverar några grönsaker till. Jag gillade att det blev så där fluffigt i konsistensen, och med rårörda lingon till var det riktigt gott. Resten av familjen gav också klart godkänt. I fortsättningen lär nog fläskpannkaka dyka upp som helglunch hos oss med jämna mellanrum. Fast då kanske jag testar Elisabeths grej att ha i finrivna morötter i smeten. Grädden lär jag dock behålla. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar