Sidor

söndag 23 mars 2014

Okonomiyaki (enastående japansk pannkaka)

Okonomiyaki är en rätt som vi lagar hemma med jämna mellanrum. Det är en rätt som ömsom brukar kallas för japansk pannkaka, japansk omelett och japansk pizza. Jag tycker själv det känns som ett mellanting mellan pannkaka och omelett. Förutom själva smeten är strimlad vitkål en helt nödvändig ingrediens, tillsammans med den karaktäristiska okonomiyakisåsen. Ända sedan vi smakade rätten i Japan har vi hållit på och experimenterat för att komma fram till en god hemmavariant. 

Vi har efter mycket testande fram och tillbaka landat i en version där smeten består av 3 ägg, 2 dl vetemjöl, 1,5 dl vatten, 1 msk mirin och 2 tsk soja. Vi brukar göra så att vi steker grönsakerna (förutom vitkålen oftast gröna bönor eller sparris, vårlök eller purjolök samt spenat) en stund innan vi häller på smeten. Och så toppar vi med ost och bacon innan vi vänder den. (Är nästan 100% säker på att jag faktiskt smakade just den, inte så typiskt japanska, varianten i Osaka, men jag kan inte svära på det :). Det fastnar så klart gärna i pannan men är otroligt gott.



Jag var alltså lite skeptisk till Jamies variant av okonomiyaki där man bara vispar ihop ägg och mjöl och dessutom blandar ner alla ingredienser i smeten innan man häller ner den i stekpannan. Men, dels fastnade det inte alls i pannan (ett stort plus) och dels blev det riktigt gott. Jag följde ingredienslistan till punkt och pricka och gjorde en vegetarisk variant med lök, (spets)kål, rädisor, tofu och champinjoner, vilket visade sig vara en lyckad kombination. Tofun smakade (så klart) inte så mycket, men jag antar att den var med för att man skulle bli mätt.

Däremot följde jag inte Jamies instruktioner att servera med ketchup eller chilisås utan jag tog samma okonomiyakisås som vi alltid använder (ett måste tycker jag) och så vårlök och japansk majonnäs.

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar