Sidor

söndag 9 mars 2014

Portugisisk fiskgryta i ugn

Man kan väl börja med att säga att så som den här rätten såg ut när den landade på vårt middagsbord i afton – så såg den inte ut i Jamies kokbok. Hans var helt täckt med potatisskivor som fått en aptitlig yta efter att han grillat den i cirka fem minuter. Nå, nu är utseende inte allt men man äter också med ögonen och detta blev inte riktigt den fest för ögonen som jag hoppats på.

Tillagningen är lite omständlig men ändå värt det tror jag? Med ett antal modifieringar tror jag att det här skulle kunna bli en återkommande favorit hos oss. Till att börja med skulle jag addera två (minst två) potatisar till rätten. Så som den är komponerad nu ser ingredienslistan ut som följer: 2 lökar, 2 paprikor, 2 potatisar, 3 tomater, 500 g fisk och lite olja och kryddor. För att rätten ska räcka till fyra till sex personer tror jag att fler potatisar blir nödvändiga. Men även för att balansera upp mot paprikorna. Jag vet i och för sig inte hur stora ett par vanliga paprikor är i Jamies värld, men på mitt ica maxi är dom rätt stora. Så mitt andra alternativ för att uppnå balans är väl att dra ner på mängden paprika.

Och när jag ändå är inne på paprikorna. Dessa skulle jag, vid en nästa tillagning, välja att steka ihop med löken. Tillagningen är nämligen som sådan att allt, utom fisken, skall skivas tunt tunt tunt på en mandolin. Sedan försvettar man löken i 15 minuter (det blir inte mycket lök kvar då skall sägas) och förkokar potatisen i 3. Sedan varvar man lök, paprika (som alltså är rå) och potatis med fisken som ett lager i mitten. Effekten av att inte ha förtillagat paprikan var att den bara så knappt hade blivit varma och endast förlorat lite spänst efter 30 minuter i ugnen. Fisken blev dock helt perfekt trots att de var fryst torsk där hälften kom från ett sånt där block och hälften från såna där lite tjusigare bitar.

Sammantaget blev resultatet stökigt. Smakerna fanns där. Enkla, milda, fina smaker med endast en nypa chili och några lagerblad som hjälpte att lyfta rätten en aning. Fisken blev som sagt perfekt. Löken lika så om något övertillagad i jämförelse med paprikorna.

Jag vill göra den igen men på mitt sätt. Det funkar fint det med.

Erika

2 kommentarer:

  1. Hade inte alls noterat den där rätten, blev lite sugen på att testa, fast med dina tips på ändringar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Jag använde det där chilipulvret som vi köpte till den koreanska kokboken istället för Jamies rekommenderade chiliflakes. Det blev jättegott! Den koreanska chilin känns lite lika stark som flakes kan vara - och samtidigt är den fint aromatisk. *tips*

      Radera