Sidor

måndag 10 mars 2014

Singaporenudlar

Jag har varit rätt sugen på att testa det som väl får sägas vara själva kärnan i Laga smart med Jamie: att ta vara på rester. Närmare bestämt genom att laga en rejäl omgång av kött, t ex ugnsstekt kyckling och sen spara resterna och göra något av dem. Kycklingen gjorde jag för ett tag sen, så själva resterna fanns på plats. Jag bestämda mig för att testa receptet på Singaporenudlar, som jag f ö tycker har rätt stora likheter med både pad thai och fried rice. Framför allt eftersom man rör ner ägg i rätten och pressar över mycket färsk lime. 

Det här var inget snabblagat recept. Man kan ju tänka att det är det eftersom ingenting ska steka/wokas särskilt länge, men det är det lilla jobbet i sammanhanget, det som tar tid är att förbereda allt så att det inte blir några väntetider när man sen väl sätter igång. Och det var rätt många ingredienser i listan, så jag valde dessutom att förenkla något genom att utesluta fläskfärs och champinjoner. Jag bytte också ut risnudlar mot de koreanska glasnudlarna som jag har kvar en hel del av.

Dessutom använder Jamie kinesisk femkrydda, en kryddblandning som jag inte alls är särskilt förtjust i (mycket p g a det som jag upplever som en lite väl dominerande smak av nejlika) och därför ersatte med rätt små mängder av de kryddor jag hade hemma. Jag hade också svårt att veta vad som avses när det bara står "currypulver". Någon indisk curryblandning? Thai? Något annat? I slutändan fick det bli vanlig svenne-curry, jag hittade inte något annat som riktigt passade. Smaken blev inte någon riktig succé med de här ändringarna, inte äcklig på något sätt, men rätt trist. Jag kompenserade med stora mängder färskpressad lime.



Jag gillar fortfarande idén att spara/frysa in rester och kan nog tänka mig att använda det här receptet fler gånger, men mer som en receptskiss där jag byter ut kryddningen och kanske andra ingredienser också mot det som jag har hemma. Eller så använder jag resterna i en fried rice eller pad thai istället. (Fast då måste jag hitta ett bra recept på fried rice istället, något jag inte lyckats med hittills). Jag har också lärt mig att nästa gång ska jag dela upp resterna i mindre portioner, för nu blev det lite för mycket kyckling på en gång, det hade lätt kunnat bli till en middag till av något slag.

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar