Sidor

lördag 26 november 2011

BBQ-sås

Som jag redan konstaterat ett par gånger, Junk food på riktigt handlar inte om att laga mat snabbt egentligen, utan mer om hur gott det kan bli om man gör de där snabbmatsrätterna själv, från grunden. Därmed blir det rätt viktigt att kolla igenom recepten i förväg så man inte åker på några överraskningar när man redan har börjat laga maten. Som exempel: imorgon tänker vi oss att det ska bli Pulled pork till söndagslunch. Då är det ju rätt bra att ha koll på att köttet ska vara inne i ugnen i fem timmar, att det ska penslas med BBQ-sås som alltså måste göras innan de där fem timmarna, att det ska serveras med cole slaw som gärna får innehålla hemgjord majonnäs och att man om man nu inte ovanpå det orkar baka tortillabröd eller portionsbröd bör införskaffa ett gott bröd också. Så idag har jag köpt lite finbaguette, men framför allt har jag gjort BBQ-sås.


Det ska sägas att varken jag eller maken är särskilt förtjusta i de värsta rökiga varianterna av BBQ-sås, så jag valde att göra den version som enbart heter BBQ-sås (den andra heter Holy smoke bbq, kändes som ett tecken på nåt sätt) och den är lätt min favorit av bbq-såser av typ alla jag har smakat fram till nu. Har alltså höga förväntningar inför fläskkarrén imorgon, måste bara se till att komma upp i tid så att köttet är i ugnen runt 7.30-snåret.

/Karin

2 kommentarer:

  1. Du är ett sånt proffs Karin! Jag blir meget pepp!

    SvaraRadera
  2. Jag känner mig nästan manisk för tillfället. :) Måste vara det där att jag går hemma och inte jobbar, har mycket tid att tänka på mat och recept, åka stan runt och inhandla kött etc. Plus att den här kokboken verkligen passade både mig och David mycket bra.

    SvaraRadera