Sidor

lördag 26 november 2011

Beef tacos!

Det här skulle mycket väl kunna vara det bästa receptet i Junk food på riktigt, så gott var det. (Fast hoppas det finns fler rätter man blir lika förtjust i som denna). Eller låt oss säga så här, det kommer bli mycket svårt att äta tacos på nåt annat sätt i framtiden.

Det ska sägas igen, det är inte världens snabbaste recept det här (även om det var mer snabblagat än kycklingburgare + hamburgerbröd), vilket framför allt berodde på att jag valde att baka egna tortillas också. Dessa var dock väldigt enkla att göra, bara att mixa ihop ingredienserna i matberedaren, låta degen vila en stund, forma bröden och sen steka dem i en stekpanna några minuter. Och de blev riktigt bra. (Även om 5-åringen tog en tugga och sen vägrade äta mer, fast mest av gammal vana tror jag).

Köttet är också värt några rader för jag har nog aldrig lyckats så bra med ryggbiff tidigare. Passade på och köpte Coop primas hängmörade, naturbetade kött, kanske spelade det in. Det fick vila en stund i kryddblandningen (spiskummin, koriander, salt) tills det var rumstempat

och sen stekte jag det ca en minut på varje sida, i smör och olja, på ganska hög värme. Innan jag skar upp det fick det vila under folie i säkert 10 minuter. Perfekt stekt, det var vi helt överens om.


Tillbehören passade också himla bra, tomatsalsa (pico de gallo) och guacamole, och så klart en Corona till. Bästa fredagsmiddagen. Som vi definitivt kommer att laga igen.

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar