Sidor

tisdag 29 november 2011

Pulled pork

Jag måste säga att den här kokboken går från klarhet till klarhet. I söndags lagade vi Pulled pork med cole slaw till söndagslunch och my god vilket kött! För att använda en sliten fras, det fullkomligt smälte i munnen.


Men för att börja från början kan jag konstatera att det inte var helt enkelt att få tag på fläskkarré med ben (inte utan ben heller efter vad jag kunde se). Slutade med att jag köpte Nibble-gris på Söderhallarna, men det blev rätten antagligen inte sämre av direkt. Men tråkigt att det är så dåligt utbud på kött i affärerna. Fläsk verkar särskilt dåligt representerat, några enstaka fläskkotletter, fläskfilé och fläskytterfilé, inget mer. Nåja.

Annars var ju den här rätten inte bara god utan också underbart enkel, bara hälla över buljong och så bbq-såsen jag gjorde i lördags och så in i en gryta i ugnen i fem timmar. Till köttet gjorde jag cole slaw, som blev helt ok, men som nog hade blivit bättre om jag inte hade missat att köpa hem pepparrot och dillfrö, nu blev den lite menlös. Kompenserade det delvis genom att servera lite extra (hemgjord så klart) majonnäs vid sidan av, och till det lite god baguette. Allt som behövdes för en riktigt fin söndagslunch.

/Karin

1 kommentar:

  1. Det lät gott! Den har vi oxå plan på att testa.
    Tips om hel fläskkarré - city gross i kungens kurva. dom är grymma på kött och bra pris på det ekologiska oxå.

    SvaraRadera