Sidor

söndag 15 december 2013

Lussebullar

Ja, December: från adventspyssel till nyårspartaj känns verkligen som en hel bok proppfull med julstämning. På ett bra sätt alltså. Det måste ju vara därför den verkar passa oss så bra, varken Erika, Elisabeth eller jag skyr julstämning på något sätt. Tror inte heller att någon av oss bangar att börja tidigt med julförberedelserna. Hur som helst, igår bakade jag lussekatter och då passade jag så klart på att testa receptet i just December. Trots att jag gillar julen på alla sätt och vis ska det sägas att jag inte brukar baka speciellt mycket, särskilt inte sött. Pepparkakor på köpt deg blir det i princip varje år, och det kan hända att jag bakade lussekatter även ifjol, men innan dess var det säkert 10 år sen. Jag är alltså inget lussekattsproffs. Därför ska man kanske ta mitt utlåtande om det här receptet med en nypa salt. Eller inte? För det här receptet funkade bra även för en rookie som jag. Lussekatterna blev inte ett dugg torra (värsta), utan riktigt mjuka, fluffiga liksom och fina. Bra saffranssmak var det också.



Barnen hjälpte till att forma bullarna och vi gjorde mest klassiska lussekatter, en del släta bullar men också ett par bokstäver och andra former. Det enda jag har att anmärka på, och som jag förmodligen inte varit ett problem om jag varit mer rutinerad, var antalangivelserna i receptet. En hel sats skulle ge 20 lussekatter och detta följde jag noga, med resultatet att jag fick 20 väldigt överdimensionerade bullar. Nu är ju detta lite av ett lyxproblem, men jag föredrar kakor och bullar som inte är sådär groteskt stora och det var vad jag fick här. Några av de släta bullarna valde jag att pensla med smör och sen rulla i socker, något som kokboksförfattarna rekommenderade och det kan jag bara rekommendera vidare, gör det, så himla gott. (Då slipper man också då där himla russinen, helt överflödiga är vad de är). En annan grej man kan notera är att det var kesella i det här receptet. Men det kanske det är i alla lussekattsrecept nuförtiden? Jag tror i alla fall att det bidrog positivt till slutresultatet.

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar