Sidor

måndag 23 december 2013

Pissaladiére och baconlindade dadlar

Vi bjöd in vår närmaste familj på glöggbjudning lagom till tredje advent och jag hittade flera smarriga saker ur December att bjuda på. Bland annat ser man en mörk hög med något långt där borta i bilden. Det är den där Vahlronafudgen jag bloggade om i förra inlägget. En ljuvlig kolafudge smaksatt med massor av 70 procentig choklad.

För den lite matigare sidan av bjudbordet gjorde jag en pissaladiére. Det är en fransk lökpizza med sardeller och svarta oliver och OMG vad god den var. Nu är jag visserligen hemskt svag för lök och well, det är liksom lök man lägger på pizzan. Närmare bestämt ett kilo gul lök som man steker med franska örter och sedan lägger på en färdig pizzabotten. Toppa med sardeller och svarta oliver och in i ugnen. Jättegott!

Som andra plockrätt gjorde jag en klassiker: baconlidade dadlar. I Jens och Johannas version fylldes dem dock med en valnöt och det blev faktiskt jättegott. Nöten tillförde något både när det gäller smak men även konsistens, så klart.

Allt som allt. Två mycket goda rätter. Enkla, välsmakande och lätta att göra. Lovely.

/Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar