Sidor

måndag 9 december 2013

Melanzane alla Parmigiana

Jag har också lagat mitt första recept ur vår julbonuskokbok December. Eftersom min syster är vegetarian och vi skulle fira andra advent tillsammans valde jag att göra en Melanzane alla Parmigiana som är en vegetarisk gratäng. Den görs på skivad aubergine som varvas med en tomatsås, mozzarella och en brödröra. Och den blev så himlarns god! Men särskilt julig vet jag inte om den var? Det är en italiensk gratäng liksom, men allrigt: Det fick väl vara inramningen med tända ljus i adventsstaken som fick stå för det bidraget? Och ändå: mullig och fyllig och vintrig smak vill jag ändå påstå att den hade.

Den blev dock aningen för salt eftersom jag inte alls lyckades "borsta av saltet" som aubergineskivorna legat i under en timme (för att rinna av). Det fanns inget salt att borsta bort vilket får mig att misstänka att auberginen sugit åt sig allt? Min rekommendation, och note to self, är att inte salta så mycket helt enkelt i just det momentet. Särskilt inte när serveringsförslaget är att servera charkuterier till rätten. Oj så salt det hela skulle ha blivit. Nu åt vi den med en ruccolasallad och bröd och det blev strålande bra.

Det här är ett recept som jag kommer att återkomma till. Det vittnar det snålvatten som jag får kämpa med nu under tiden som jag skriver detta om.

/Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar