Sidor

måndag 16 juni 2014

Cold Brewed Ice Coffee

Enligt de experter som Tove (vi är "Tove" med varandra redan jag och Soda, lemonad och snacksförfattaren) så är det kallbryggt som gäller när det kommer till iskaffe. När kaffe bryggs kallt utvecklas nämligen inga bitterämnen eller hårda tanniner utan istället får man en mild och blommig smak som passar perfekt till just iskaffe. Tillvägagångssättet är att ta nymalet kaffe (hon poängterar att det ska vara nymalet) och låta det dra i vatten i 12-24 timmar. Sedan silar man det genom silduk, eller kaffefilter som jag valde, och då får man ett koncentrat som håller i kylen i cirka två veckor.

Jag köpte de enda ekologiska bönor som jag kunde hitta på mitt ica och malde det själv hemma. För den som ingen kaffekvarn har kan man be sin handlare mala det åt en.

Eftersom jag är van vid den sötsliskiga och ganska feta dryck som brukar kallas iskaffe nere vid Medelhavet så valde jag att dricka mitt kaffe med en rejäl sked råsocker och en skvätt mjölk. Vid något av tillfällena valde jag att inte ens blanda ut koncentratet med vatten utan bara addera mjölk och socker och åh så gott det blev! 

Cold Brewed Ice Coffe

1 dl kaffebönor
4 1/4 dl vatten

Gör så här:
  • Mal kaffet i en kaffekvarn hemma, eller i butiken.
  • Blanda kaffe och vatten i en burk. Rör runt. Sätt på ett lock och låt stå i rumstemperatur cirka 12-24 timmar.
  • Låt vätskan rinna genom ett kaffefilter. Förvara i burk med lock i kylen.
  • Blanda ungefär hälften kaffekoncentrat och vatten i ett isfyllt glas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar