Sidor

söndag 22 juni 2014

Rob's favorite cherry soda

Till årets midsommarfirande skulle jag ha ett enormt Dr. Pepperfan som gäst. Det är lite så att när jag tänker på min bror tänker jag på den där konstiga körsbärsläsken. Eller det är i alla fall så att när jag ser en burk Dr. Pepper så tänker jag på min bror. Den ordningen ligger närmare sanningen.

Hur som helst.

När jag såg receptet på "Rob's favorite cherry soda" i Soda, lemonad och snacks så blev jag sugen på att prova att göra egen körsbärsläsk. När jag dessutom förstod att smaken skulle lägga sig nära just Dr. Pepper genom att ett kryddmått bittermandelessens skulle adderas blev tillfället då denna skulle provas helt självklart. Så, som välkomstdrink på midsommarafton gjorde jag denna söta och lite speciella läsken.

Den här sodan tillhör bokens recept som innebär att man gör en syrup som man sedan blandar med sodavatten. I vanliga fall skulle jag ha använt mig av vår soda stream men eftersom den råkade bli kvar i stan när vi åkte ut till vår stuga i norra skärgården så köpte jag naturell Loka som jag blandade koncentratet med. Det funkade alldeles utmärkt.

Jag är egentligen inte ett jättefan av den där lite artificiella smak som man förknippar med just Dr. Pepper men tycker ändå att denna soda blev fantastiskt god. Det var jag inte heller ensam om att tycka. Min bror var lyrisk.

Det här behövs: 
500 g urkärnade körsbär
3 dl råsocker
3 dl vatten
1/2 tsk citronsyra
1 1/2 dl färskpressad citronjuice (ca 2–3 citroner)
1 citron, finrivet skal
1 krm bittermandelessens
1 krm salt

Gör så här:
  • Koka ihop körsbär tillsammans med socker, vatten och citronsyra i en kastrull. Låt småkoka cirka 20 minuterså körsbären kokar sönder och syrupen blir riktigt röd. 
  • Dra från värmen och addera citronjuice, citronskal, bittermandelessens och salt. Låt svalna. 
  • Sila genom silduk och fyll i väl rengjord glasflaska. 
  • Blanda med sodavatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar