Sidor

lördag 14 juni 2014

Icetea grundrecept

Iste är ett av mina säkraste sommarkort, tillsammans med gazpacho och grekisk sallad kanske. (Och Pimm's). Jag har hyfsad koll på hur jag gör mitt iste, men just därför kändes det lite roligt att prova det här receptet. Jag har av någon anledning fått för mig att teet inte får dra för länge, för att det inte ska bli beskt, men så stod det inte i det här receptet. 

För ca 1 liter
5 + 5 dl vatten
2 msk te (svart eller grönt)
1 dl råsocker
0,5 dl färskpressad citronjuice
citronskivor till serveringen

Koka upp 5 dl vatten. Tillsätt te och låt dra i 5 minuter. Sila och blanda med socker. Låt svalna, rör om några gånger så att sockret löses upp. Blanda med resten av vattnet och citronjuice och ställ in i kylen. Servera med is och citronskiva.



Just p g a tiden det skulle dra var jag lite skeptisk till hur det skulle smaka det här, men det blev verkligen inte alls beskt. Däremot var det för mycket socker för min smak, och kanske lite för lite citron. (Barnen gillade dock det). Har testat ytterligare två gånger sen jag gjorde första omgången och experimenterat med lite olika mängder socker utan att träffa riktigt rätt än, först 0,5 dl socker vilket fortfarande var för mycket, och sen knappt 2 msk vilket istället var lite för lite. Verkar ju som att jag börjar närma mig den optimala mängden där nånstans mitt emellan så jag har gott hopp. För trots sötman var det här ändå bra mycket godare än mitt gamla sätt att göra iste.

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar