Sidor

torsdag 12 juni 2014

Rabarber- & basilikalemonad

Mitt första recept att testa i Soda, lemonad och snacks var en ganska enkel lemonad på rabarber. Rabarber är min absoluta sommarfavorit. Den där syrligheten - mums!

Receptet var enkelt, bara köra på. Funkade faktiskt fint att fixa iordning även med några ungar springandes runt benen.

Resultatet blev gott. Inte överväldigande men gott. Jag trodde rabarbersmaken skulle bli mer intensiv, men blev snarare som en mild blandsaft.
Nästa gång ska jag nog ha i mer rabarber eller låta den stå och dra längre. Och jag tycker nog namnet är lite missvisande. Det här är snarare en rabarberlemonad som serveras med basilika, men den kan lika gärna serveras med mynta.

Recept:
cirka 1 liter
200 gr skivad rabarber
1 dl strösocker
6 dl + 5 dl vatten
1/2 dl färskpressad limejuice + finrivet skal (cirka 2-3 lime)
1 dl färskpressad citronjuice (cirka 1,5-2 citroner)
basilikablad

Koka ihop rabarber, socker och 6 dl vatten cirka 5 minuter. Dra av från värmen och blanda ner limejuice och -skal och ytterligare 5 dl vatten. Låt svalna.
Sila genom en finmaskig sil och blanda med citronjuice. Servera i isfyllda glas med några basilikablad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar