Sidor

tisdag 17 juni 2014

Tonicsyrup

Då både jag och min man älskar cocktails så blev vi väldigt peppade på ankomsten av Soda, lemonad och snacks. Så himla många spännande recept! Hemgjord ginger beer till exempel. Pepp!
Först så valde vi att göra en Tonicsyrup. Hur lockande låter det inte att sippa på en gin tonic på hemgjord tonic? Måste ju vara extra gott tänker iallafall jag.

Men nej. Det blev inte bra. Det smakade konstigt och hade en skum eftersmak. Här måste jag rådfråga mina bloggkollegor - har ni testat detta recept? Blev det gott?

Receptet:
5 dl vatten
2 dl strösocker
1 dl råsocker
1,5 msk kinabark (finmald)
4 krossade kryddpepparkorn
3 krossade enbär
1 strimlat citrongräs
skal från en halv apelsin
skal från en halv lime
2 tsk citronsyra
1 krm salt

Koka ihop alla ingredienser och låt sjuda 15 minuter. Låt svalna och sila genom en silduk. Förvara svalt. Beräkna ungefär 1 msk syrup till 2 dl sodavatten för en lagom bitter tonic.



6 kommentarer:

  1. Nej, jag har inte testat och kommer nog inte att göra det heller. Jag är inte så förtjust i tonic och eftersom du också blev missnöjd så känner jag mig inte heller manad. Dock är Ulf mycket förtjust i allt som är lite bittert så kanske gör vi ett försök? Frågan är bara var man hittar kinabark? Var hittade ni er?

    SvaraRadera
  2. Jag ska nog testa trots Elisabeths dåliga erfarenhet, mest för att det känns intressant. Kinabark har jag köpt på Stockholms eter- och essensfabrik på Wallingatan. http://www.essencefabriken.se/

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

    Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

    För att gå med behöver du bara följa länken här: hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Trevlig sommar!

    Med vänlig hälsning,

    Emilie
    Hittarecept.se

    SvaraRadera
  4. Hej,
    jag har också provat att göra egen tonic (med ett annat recept: http://tockasvansen.taffel.se/2010/01/26/tonic/ ) och tyckte inte heller att det blev riktigt bra. Jag tyckte att det smakade väldigt mycket apelsinskal.

    Så jag googlade lite och hittade en sida där man skrev att det är bättre att låta ingredienserna dra i tre dagar istället för att koka, just för att att "kokt zest smakar, just kokt zest"
    Jag har provat detta nu och tyckte att det blev mycket bättre :-)

    http://pinchandswirl.com/2013/08/homemade-tonic-water-for-the-ultimate-gin-and-tonic/#ixzz3AFj5E4J9

    /Per Andersin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, det ska jag definitivt testa!

      Radera
  5. Kom på en sak till. Den blev inte lika besk som den kokta.
    Så om man (som jag) vill ha den riktigt besk så kan man nog koka vatten och kinabark först. Och när det har svalnat hälla i resten och låta det stå tre dygn.
    Det skall jag prova nästa gång.

    SvaraRadera